Aktualnie jesteś: Teatr na faktach

Antybohaterka

Antybohaterka
Proj. Barbara Kaczmarek

II Festiwal Teatru na faktach

Prawie 30 wydarzeń: spektakli, czytań performatywnych, performansów i dyskusji z antybohaterkami i antybohaterami. Tworzymy II edycję jedynego w Polsce festiwalu teatru dokumentalnego. Program festiwalu

Idea

Słowa „bohater”, „bohaterka” odmieniamy dzisiaj przez wszystkie przypadki, lecz gdy światło reflektorów przeskakuje z jednego tematu na drugi, bohaterowie znikają, zostają zapomniani. Dla wielu z nich to ostatnie 5 minut światła – uwagi wiecznie ciekawej nowych doznań widowni. Co dzisiaj wiemy o Białorusinach walczących na ulicach Mińska o wolność, o Irankach w Teheranie zdzierających hidżaby, o aktywistach i aktywistkach niosących pomoc w przygranicznych lasach? Nie wszyscy bohaterowie mają nawet 5 minut. Ich opowieści nie są ważne dla opinii publicznej. Ich głosy giną w hałasie medialnych przekazów. Nie słyszymy osób wierzących w kościołach, próbujących zmieniać swoją religię, nie znamy trudnych wyborów, przed jakimi stają osoby dokonujące tranzycji płciowej, nie mamy pojęcia o absurdach życia z niepełnosprawnością. W ten sposób ogromny kawałek najbliższej nam rzeczywistości zostaje nieopisany, a tysiące ludzkich historii niewysłuchanych. Ci wszyscy ludzie z całym swoim bogactwem przeżyć i wyborów stają się antybohaterami, wymazanymi i zapomnianymi charakterami z rzadko czytanej powieści. Jako twórcy nie możemy zgodzić się na ten okrutny proces wymazywania. Z tej potrzeby opowiadania i zapamiętania powstała „Antybohaterka”.

Chcemy w ten sposób zbalansować tradycyjną rolę bohatera, odnieść się do rzeczywistości i żyjących wśród nas osób, które dla nas, twórców i twórczyń Teatru na faktach, są najważniejszym źródłem. Antybohaterka pozostaje tu w kontrze do kanonicznych literackich bohaterów, głównie mężczyzn, jednak to nie jej płeć jest tu najważniejsza.

Spektakle o wierze i niewierze, o migracji i nie-migracji, o mniejszości i wykluczeniu. Każda z tych historii wydarzyła się gdzieś w Polsce, a czasami poza jej granicami. Premierowe pokazy dokumentalne, najciekawsze i najbardziej aktualne realizacje wrocławskiego Teatru na faktach. W programie przeciwstawimy sobie różne narracje i spojrzenia na świat. Po raz pierwszy w Polsce zainicjujemy otwarcie sceny ukraińskiej prowadzonej przez młode artystki z Charkowa. Jeden dzień festiwalowy przygotujemy w całości w języku ukraińskim (z polskimi napisami). Zależy nam na otwarciu dyskusji o kulturze dostępnej dla tej największej obecnie mniejszości narodowej w naszym kraju.

Tradycyjnie już pokazom i czytaniom będą towarzyszyć dyskusje z bohaterami i bohaterkami spektakli, osobami eksperckimi i aktywistycznymi. Możliwość rozmowy stanowi dla nas dopełnienie spektaklu i jest formą metaforycznego dotknięcia problemu, zadania pytania u źródła.

Festiwal będzie w całości dostępny dla osób z niepełnosprawnością ruchową, a wybrana część programu zostanie przystosowana dla osób z dysfunkcją słuchu i z niepełnosprawnością wzroku.

W ramach festiwalu odbędzie się konkurs na najlepsze czytanie performatywne. Jury złożone z twórców teatralnych, dziennikarzy i pisarzy wyłoni tekst, który zostanie wystawiony na scenie Instytutu Grotowskiego w przyszłym sezonie.

 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Spektakle

Wiosna, lato, jesień, zima i znowu wiosna | Весна, літо, осінь, зима і знову весна

Wiosna, lato, jesień, zima i znowu wiosna | Весна, літо, осінь, зима і знову весна

Spektakl niezależnego teatru GAS | Вистава незалежного театру GAS
sob.–niedz. 16–17.11.2024, 15.00
pt.–sob. 20–21.12.2024, 19.00

Eksploracja Sztucznej Duszy

Eksploracja Sztucznej Duszy

Premiera spektaklu Roberta Traczyka
pt. 7.07.2023, 18.00

User Experience

User Experience

Spektakl Moniki Barzyk, Zuzanny Kociugi, Bartosza Kułagowskiego, Aleksandry Pali, Moniki Orlik, Blanki Starzyckiej
pt. 7.07.2023, 20.00

Cambio dolor. Wyznanie wiary

Cambio dolor. Wyznanie wiary

Monodram dokumentalny Pawła Pacyny
sob. 8.07.2023, 12.00

eSki

eSki

Spektakl Marty Wiśniewskiej
sob. 8.07.2023, 14.00

Zjemy wasze dzieci. Z cebulą

Zjemy wasze dzieci. Z cebulą

Spektakl Piotra Adamczyka, Doroty Bator, Grzegorza Grecasa, Tomasza Jeznacha, Ady Tabisz i Roberta Traczyka
sob. 8.07.2023, 16.00

Daleko

Daleko

Spektakl Anny Wieczorek
sob. 8.07.2023, 19.00

Taniec bez końca | БЕЗКІНЕЧНИЙ ТАНЕЦЬ

Taniec bez końca | БЕЗКІНЕЧНИЙ ТАНЕЦЬ

Performans Teatru GAS
sb. 8.07.2023, od 11.30

Вистава театру GAS
8 липня 2023 р. 11.30

Dyskusje | ДИСКУСІЇ

Dyskusje | ДИСКУСІЇ

II edycja Festiwalu Teatru na faktach „Antybohaterka”
6–9.07.2023

Czytania performatywne

Konkurs na dokumentalne czytanie performatywne

Konkurs na dokumentalne czytanie performatywne

II edycja Festiwalu Teatru na faktach „Antybohaterka”
niedz. 9.07.2023

Toć

Czytanie performatywne Ewy Mikuły
Niedz. 9.07.2023,
BLOK 1, 14.00–16.30, czytanie nr 1

59 pytań

Czytanie performatywne Zespołu Projektu POKOLENIA. 59 PYTAŃ
niedz. 9.07.2023
BLOK 1, 14.00–16.30, czytanie nr 2

Pokalany PORNO

Czytanie performatywne w reżyserii Szymona Budzyka, ze scenariuszem Karoliny Fortuny
niedz. 9.07.2023
BLOK 1, 14.00–16.30, czytanie nr 3

Tłusty czwartek

Czytanie performatywne Anastazji Charitonowej
niedz. 9.07.2023
BLOK 1, 14.00–16.30, czytanie nr 4

Kościół kobiet

Czytanie performatywne Justyny Arabskiej i Gosi Jakubowskiej-Raczkowskiej
niedz. 9.07.2023
BLOK II, 18.00–20.30, czytanie nr 1

Nie możesz usłyszeć Boga

Czytanie performatywne Julii Bukały
niedz. 9.07.2023
BLOK II, 18.00–20.30, czytanie nr 2

Zoya razy dwa

Czytanie performatywne Magdy Fertacz i Łukasza Wieczorka
niedz. 9.07.2023
BLOK II, 18.00–20.30, czytanie nr 3

Bogiem a prawdą

Czytanie performatywne Jana Wawrzyńca Tuźnika
niedz. 9.07.2023
BLOK II, 18.00–20.30, czytanie nr 4

fot. Oleksandr Poliakovsky

Jakub Tabisz jest twórcą spektakli dokumentalnych „Pogranica”, „Nowi”, „Kwarantanna”, „Paraliż. Sprawa Igora Stachowiaka” oraz akcji performatywnej „Bohater.dok”. Był dwukrotnie nominowany (w latach 2019 i 2021) do Wrocławskiej Nagrody Artystycznej, został także wyróżniony tytułem „30 Kreatywnych Wrocławia 2021”. Na co dzień pracuje w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, gdzie prowadzi projekt „Teatr na Faktach”. Jest kuratorem artystycznym festiwalu Teatru na Faktach.

II Festiwal Teatru na faktach „Antybohaterka”

6–9.07.2023, Instytut Grotowskiego, Centrum Sztuk Performatywnych, ul. Księcia Witolda 62 (Piekarnia Żywa Kultura)


czw. 6.07 – Otwarcie sceny ukraińskiej (wszystkie wydarzenia tego dnia będą dostępne w językach polskim i ukraińskim)

18.00 Oficjalne rozpoczęcie festiwalu

18.30 „Wiosna, lato, jesień, zima i znowu wiosna” – premiera spektaklu Teatru GAS (Daria Bogdan, Vasylyna Martseniuk, Sofiia Onishchenko) i zespółu KWIT (Johaness Niehaus i Marina Mashtaler) wykorzystującego dokument i fantastykę, dla którego inspiracją jest baśń dramatyczna Łesi Ukrainki „Pieśń lasu”

20.00 „Największa mniejszość” – dyskusja o mniejszości ukraińskiej w Polsce, możliwościach, zagrożeniach, perspektywach i instytucjach tworzonych przez i dla tej społeczności, prowadzenie Sofiia Baianova


pt. 7.07 – Spektakle Teatru na faktach

18.00 „Eksploracja sztucznej duszy” – premiera spektaklu dokumentalnego w reż. Roberta Traczyka, stworzonego przy pomocy sztucznej inteligencji i improwizacji aktorskiej
W języku polskim

20.00 „User Experience” – spektakl Moniki Barzyk, Zuzanny Kociugi, Bartosza Kułagowskiego, Aleksandry Pali, Moniki Orlik, Blanki Starzyckiej, opieka pedagogiczna Grzegorz Grecas, na podstawie materiałów z publicznego forum internetowego skupiającego użytkowników substancji psychoaktywnych oraz wywiadów
W języku polskim z audiodeskrypcją

21.00 „Utopie (nie)możliwe” – dyskusja o przyszłości, zagrożeniach, rozwoju technologii, ucieczce od rzeczywistości, uzależnieniach oraz dystopiach, prowadzenie Kama Michalak
W języku polskim


sob. 8.07 – Spektakle Teatru na faktach

od 11.30 „Taniec bez końca” – performans młodych ukraińskich artystek z Teatru GAS, który potrwa do momentu uzbierania sumy 10.000 zł na rzecz Ukrainy
W języku ukraińskim

12.00 „Cambio dolor. Wyznanie wiary” – monodram Pawła Pacyny o dojrzewaniu i niebinarności
W języku polskim

14.00 „eSki” – spektakl Marty Wiśniewskiej o skrzywieniach kręgosłupa, postrzeganiu ciała, normie społecznej i ukrytej niepełnosprawności
W języku polskim

16.00 „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” – spektakl Piotra Adamczyka, Doroty Bator, Grzegorza Grecasa, Tomasza Jeznacha, Ady Tabisz i Roberta Traczyka o społeczności LGBTQ+ w Polsce
Laureat nagrody WARTO 2021
W języku polskim z audiodeskrypcją

17.30 „Ciało – norma” – dyskusja o normie społecznej, kwestiach ciała i postrzegania płci, prowadzenie Marti Składanek i Kama Michalak
W języku polskim

19.00 „Daleko” – spektakl w reż. Anny Wieczorek o pokoleniu transformacji i migracji Polaków po wejściu do Unii Europejskiej
W języku polskim

20.30 „Pogranica” – premiera spektaklu Ady Tabisz i Jakuba Tabisza o mieszkańcach pogranicza, osobach aktywistycznych i uchodźczych
W języku polskim

22:00 „Raport Mniejszości” – dyskusja o przestrzeganiu praw człowieka, stosunku do mniejszości, w kontekście wielkich migracji i migracji współczesnej, prowadzenie Paulina Pacuła
W języku polskim


niedz. 9.07 – Konkurs na performatywne czytanie dokumentalne
(wszystkie wydarzenia tego dnia będą dostępne w języku polskim z tłumaczeniem na PJM i audiowstępami), wstęp wolny
Offline: Centrum Sztuk Performatywnych
Online: Streaming na profilu Instytutu Grotowskiego na Facebooku (link będzie dostępny 15 minut przed wydarzeniem na profilu @grotowskiinstitute)

13.30 Rozpoczęcie konkursu

14.00–16.30 Blok I

„Toć” – czytanie performatywne Ewy Mikuły o języku śląskim i poszukiwaniu tożsamości śląskiej z kobiecej perspektywy

„59 Pytań” – czytanie performatywne kolektywu projektu „Pokolenia. 59 Pytań” to próba dialogu międzypokoleniowego w formie pytań, jakie najczęściej (lub najrzadziej) młodsi zadaliby starszym, a starsi młodszym

„Pokalany porno” – czytanie performatywne Karoliny Fortuny i Szymona Budzyka o uzależnieniu od pornografii

„Tłusty czwartek” – czytanie performatywne Anastazji Charitonowej to wnikliwe i szczere wejrzenie w życie opozycjonistów z Rosji po wybuchu wojny z perspektywy rosyjskiej uchodźczyni politycznej

16.30 „Pytanie o tożsamość” – dyskusja podsumowująca I blok czytań, prowadzenie Katarzyna Rodacka

18.00–20.30 Blok II

„Kościół kobiet” – czytanie performatywne Justyny Arabskiej i Gosi Jakubowskiej-Raczkowskiej o katoliczkach próbujących uzdrowić i uratować swój Kościół

„Nie możesz usłyszeć Boga” – czytanie performatywne Julii Bukały to historia niewidomego bohatera, w której ściany mówią, a Bóg milczy

„Zoya razy dwa” – czytanie performatywne Magdy Fertacz i Łukasza Wieczorka poruszające stabuizowany w Polsce temat poronień i żałoby po utraconym dziecku

„Bogiem a prawdą” – czytanie performatywne Jana Wawrzyńca Tuźnika to historia głęboko wierzącego geja, pracującego jako organista w małej miejscowości na Podlasiu

20.30 „Wiara czy niewiara” – dyskusja podsumowująca II blok czytań, prowadzenie Katarzyna Rodacka

22.00 Ogłoszenie wyników konkursu, zakończenie festiwalu

 

Wszystkie wydarzenia będą dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Wybrane wydarzenia będą dostępne dla osób z dysfunkcją słuchu oraz niewidomych.

Bilety można kupić online za pośrednictwem strony internetowej Instytutu im. Jerzego Grotowskiego: www.bilety.grotowski-institute.pl

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

Antyboh_logo