W Studiu Kokyu prowadzimy działalność edukacyjno-badawczą. Naszej pracy przyświeca idea laboratorium teatralnego, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność. Zespołu, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno własnego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowymi zagadnieniami dla Studia Kokyu pozostają trening i praktyka. Staramy się je zrozumieć, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Istotna jest także obecność głosu w dynamicznym treningu fizycznym i badanie możliwości wzajemnego wsparcia (ruchu i głosu) w poszukiwaniu organicznej całości.
Impulsem do powstania studia była praca nad spektaklem „Witaj w moim domu. Medytacje o kobiecie z wydm” (premiera: 18 września 2016). Podjęte w ramach tej realizacji pytania i wątki, rozwijane w kolejnych latach, zaowocowały zarówno licznymi otwartymi sesjami warsztatowymi, jak i premierą spektaklu „Halo?” (premiera 14 marca 2019). Japońskie słowo „kokyu” w nazwie studia utworzone jest z dwóch znaków kanji. Pierwszy z nich oznacza wołanie, zapraszanie, przywoływanie, drugi – wdech, przywoływanie wdechu. W aikido kokyu to nazwa grupy technik, którą tłumaczy się jako praktykowanie oddechu. Kokyu to także rodzaj tradycyjnego japońskiego instrumentu strunowego. „Kokyu” to wreszcie nazwa treningu, który został wypracowany przez Przemysława Błaszczaka w ramach prowadzonej w latach 2013–2016 ścieżki treningowej w Studiu Dwóch Ścieżek. Jest to precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem.
Wykorzystując wiedzę, nabytą przez wiele lat pracy w Teatrze ZAR i w ramach współpracy z Teatrem Attis i jego twórcą Theodorosem Terzopoulosem, oraz badania nad metodą Kristin Linklater, Przemysław Błaszczak i Joanna Kurzyńska łączą trening fizyczny z wokalnym, wykorzystując różnorodne techniki. Przemysław Błaszczak proponuje trening fizyczny aktora i sztuk walki, techniki oddechowe i głosowe związane z japońskimi sztukami walki, metodę pracy Theodorosa Terzopoulosa, a Joanna Kurzyńska wychodzi od doświadczenia metody Linklater oraz innych technik pracy z głosem i ciałem. Z tych konfrontacji liderzy Studia Kokyu wyciągają praktyczne wnioski i budują własny system pracy z aktorem/performerem jako autonomicznym twórcą.
Twórcy Studia Kokyu biorą aktywny udział w dyskusji na temat kierunków rozwoju i badań nad treningiem aktorskim, uczestnicząc m.in. w międzynarodowych konferencjach i sympozjach, a także prowadząc regularne treningi i kilkudniowe warsztaty. W sezonie 2019/2020 działalność studia ogniskuje się wokół dziesięciomiesięcznego projektu badawczo-edukacyjnego, prowadzonego przez Przemysława Błaszczaka, który skupi się na praktyce aikido oraz treningu fizycznym aktora. Efekty zostaną zaprezentowane na podsumowującym pokazie pracy.
Kontakt: Przemysław Błaszczak p.blaszczak@grotowski-institute.pl
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/
Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
pn.–nd. 10–16.02.2025
Zapisy do 20.01.2025
Premierowy pokaz pracy Studia Kokyu
sob. 16.11.2024, 19.00
niedz. 17.11.2024, 17.00
Spotkania w pracy ze Studiem Kokyu
śr. 30.10.2024, pt. 29.11.2024, pt. 20.12.2024, 14.00
Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
27.08–7.09.2024
Projekt edukacyjno-badawczy Studia Kokyu
wrzesień 2024–czerwiec 2025
Kurs wprowadzający do treningów aikido
wrzesień–listopad 2024
Zapisy do 8 września 2024
Warsztaty prowadzone przez Annę Bakhtinę
wrzesień–grudzień 2024
Zapisy na cały cykl warsztatów do 16 września 2024
Istnieje możliwość udziału w pojedynczych sesjach warsztatowych
Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
wrzesień–grudzień 2024
Zapisy na cały cykl warsztatów do 25 września 2024
Istnieje możliwość udziału w pojedynczych sesjach warsztatowych
Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
22.07–02.08.2024
Sesja treningowa prowadzona przez shihan Toko Jenny Flower 6 dan oraz sensei Piotra Masztalerza 6 dan
18–21.07.2024
Spotkanie w pracy ze Studiem Kokyu
Regularne treningi prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
wtorki 18.30–20.30
czwartki 18.00–20.00
Wrocławskie dni japońskich inspiracji
Kwiecień–maj 2022
II Wrocławskie dni japońskich inspiracji
21–30 kwietnia 2023
III Wrocławskie dni japońskich inspiracji
Warsztaty
10–15/03/2020
12–18/08/ 2019
Warsztaty
Prowadzący: Joanna Kurzyńska i Przemysław Błaszczak, w asyście Anity Szymańskiej i Marie Walker
28/02 – 6/03/2021
Warsztaty
Prowadzący: Joanna Kurzyńska i Przemysław Błaszczaka
29/08 – 6/09/2020
Zapisy do 31 lipca
Warsztaty
Prowadzący: Joanna Kurzyńska, Marie Walker i Przemysław Błaszczak
7–13/03/2022
Warsztaty Studia Kokyu
30.08 – 8.09.2021
Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską, Marie Walker, Martę Horyzę i Przemysława Błaszczaka
pon.–niedz. 13–19.03.2023
Zapisy do 10 marca
Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka w asyście Marty Horyzy
24.07 – 4.08.2022
Warsztaty prowadzone przez Martę Horyzę, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka
Zapisy do 16 lipca
Warsztaty
Spektakl
Spektakl Studia Kokyu
pt–sob. 2–3.06.2023, 19:00
Studio Na Grobli
Pokaz rejestracji spektaklu Studia Kokyu | online
26/01/2021
Spotkanie w pracy Studia Kokyu
Premiera działania Studia Kokyu
Spotkanie w pracy ze Studeim Kokyu w Muzeum Architektury we Wrocławiu
Pokaz pracy z udziałem prowadzących oraz uczestników programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu 2020/2021
Pokaz pracy w ramach programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu
Pokaz pracy w ramach programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu
Intensywny trzymiesięczny program Studia Kokyu
Intensywny trzymiesięczny program Studia Kokyu
Cykl sesji pracy prowadzonych przez Przemysława Błaszczaka
Zapisy do 4 dni przed sesją
Program badawczo-edukacyjny 2020/21
Pokaz pracy Przemysława Błaszczak z udziałem uczestników warsztatów „Aktor-wojownik”
Kurs wprowadzający do treningów aikido
Prowadzący: Przemysław Błaszczak
wtorki 17.30–18.30
3 stycznia – 28 marca 2023
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.
Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.
Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek – swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu, gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 2020–2021 współpracowała z zespołem SUTARI.
Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.
W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem „Zasłużona dla Kultury Polskiej”. W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.
Marta Horyza twórczym doświadczeniem dzieli się jako aktorka, muzyk, pedagog.
Jest absolwentką Fontainebleau School of Acting we Francji (Two-Year Professional Conservatoire Training).
Od 2016 roku aktywnie uczestniczy w pracy Singing as Life Practice prowadzonej przez Emmę Bonnici.
Ze Studiem Kokyu jest związana od 2016 roku; współtworzyła i grała w spektaklu „Halo?”, dołączyła również do obsady spektaklu „I Come to You River – Ophelia Fractured”, a obecnie uczestniczy w pracy nad „Action Medea”. Na ścieżce edukacyjnej Studia, Marta współprowadzi pracę z głosem, śpiewem oraz pieśniami polifonicznymi.
Michał Szafrański wrocławianin, absolwent Politechniki Wrocławskiej na kierunku Matematyki Stosowanej, obecnie student Akademii Sztuk Teatralnych filii we Wrocławiu na wydziale aktorskim. Na początku studiów aktorskich współpracował z Psychoteatrem, z którym debiutował w spektaklu „Miejsce” na scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu w ramach „Świebodzki off” oraz występował w Centrum Sztuk Performatywnych w spektaklu „Rzeczy” w ramach festiwalu WrOT. Ze Studiem Kokyu pierwszy raz zetknął się w 2020 w Brzezince, od 2023 roku uczestniczy w regularnych treningach Studia.
Marie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).